Fotballtrening

Fotballskoleutfordringer © 2007 Fotballtrening.no

Vi har laget noen fotballøvelser som deltakerne kan få i "hjemmelekse" mellom fotballskoledagene.

Dag 1 - Føring og pasning/mottak Utfordringer
1. Finn et punkt på en vegg/mur som du skal treffe. Prøv pasninger med innsiden, vristen og utsiden. Motta med innsiden, fotsålen eller utsiden. Bruk begge bein. Hvis du ikke har en vegg/mur kan du lage et dukkemål av to steiner e.l. som du skal treffe med pasningen.


2. Føring kan du trene på nesten overalt. Det eneste du trenger er en ball og litt plass å bevege deg på. Du fører ballen med høyre eller venstre fot, innsiden eller utsiden, i varierende tempo, med eller uten retningsforandringer osv.
A. Hvor mange treff klarer du på 5 forsøk med din beste fot?
B. Hvor mange treff klarer du på 5 forsøk med din dårligste fot?
C. Gjør utfordring A og B lettere (vanskeligere) ved å redusere (øke) avstanden til feltet/målet eller øke (redusere) størrelsen på feltet/målet.

A. Klarer du å se opp innimellom mens du fører?
B. Berør ballen annenhver gang med høyre og venstre fot når du fører.
C. Bruk kun den foten du ikke bruker til vanlig.
D. Skift føringsretning på hver fjerde ballberøring.
Dag 2 - Drible og finte Utfordringer

1.
Finn noen gjenstander som kan brukes som markører, f. eks. ringer fra et ringspill. Bruk markørene til å lage en dribleløype. Varier avstanden mellom markørene og om de plasseres etter hverandre eller i sikk-sakk.

 

2. To spillere. Dere spiller 1 mot 1. Her kan dere øve på dribling og finter. Dere kan variere om det er scoring hvis dere klarer å drible dere forbi motstanderen eller bruke mål som dere scorer i.

A. Klarer du å drible gjennom løypen uten å miste kontrollen på ballen når du bruker din beste fot? Hvor lang tid bruker du?

B. Klarer du å drible gjennom løypen uten å miste kontrollen på ballen når du bruker din dårligste fot? Hvor lang tid bruker du?

 
Dag 3 - Pasning/mottak Utfordringer
1. To eller flere. Slå pasninger frem og tilbake mellom dere. Prøv pasninger med innsiden, vristen og utsiden. Motta med innsiden, fotsålen eller utsiden. Bruk begge bein.

2. Demping. Kast ballen opp og fremover slik at du må løpe etter ballen. Du skal dempe ballen med ulike kroppsdeler. Varier hvor høyt du kaster ballen.





A. Prøv å dempe ballen med
i. låret (prøv både med høyre og venstre).
ii. foten (prøv både med høyre og venstre). Prøv også å dempe ballen med ulike deler av foten: Vristen, fotsålen, innsiden og utsiden.
iii. brystet.
iv. hodet.
v. to berøringer. Her er det mange ulike varianter, f.eks. brystet og vristen, låret og fotsålen osv.
Dag 4 - Vende Utfordringer
To spillere med én ball hver. Dere fører mot hverandre og vender når dere er 1-2 m. fra den andre spilleren. Gjør vendinger begge veier og med begge bein.  
Dag 5 - Spill, lek og konkurranser Utfordringer
1. Triksing








2. Du fører ballen mot mål og avslutter med loddrett vristspark. Varier avstanden til mål. Prøv både med høyre og venstre fot.

 

A. Start med ballen i hendene. Klarer du fem triksinger med din beste fot?
B. Start med ballen i hendene. Klarer du fem triksinger med din beste fot?
C. Start med ballen på bakken. Klarer du 15 triksinger med føttene, annenhver berøring med høyre og venstre. Det er ikke tillatt å bruke samme foten to ganger etter hverandre.

A. Skuddet skal ikke berøre bakken før målstreken. Hvor mange treff klarer du på 10 forsøk?
B. Skuddet skal treffe i høyre halvdel av målet. Hvor mange treff klarer du på 10 forsøk?
C. Skuddet skal treffe i venstre halvdel av målet. Hvor mange treff klarer du på 10 forsøk?

Argo Start © 2007 - levert av Argo Internett AS